Monday, August 18, 2008

Jutawan Takaful Insuran


LATARBELAKANG
Memulakan kerjaya sebagai seorang guru sekolah pada tahun 1974 selepas menamatkan pengajian dalam bidang pendidikan dengan memperolehi Diploma Pendidikan di Maktab Perguruan Sultan Idris. Kemudian memperolehi Diploma in Life Insurance Marketing dan seterusnya memperolehi Diploma in Business Administration and Education di University of Birmingham, United Kingdom. Selepas itu beliau cuba menceburkan diri dalam industri insuran sebagai ‘Agen Separuh Masa’ pada tahun 1989. Setelah berkecimpung selama 6 tahun sebagai agen separuh masa, beliau mendapati kerjaya yang diceburi telah banyak membuka peluang kepada beliau untuk melangkah dengan lebih jauh serta dapat menjana ekonomi yang lebih baik di masa akan datang. Maka beliau telah mengambil keputusan untuk berhenti menjadi guru pada tahun 1995 untuk menceburi industri takaful insuran sepenuh masa sehinggakan beliau mencapai kejayaan demi kejayaan sampailah ke hari ini.

Beliau juga bergiat aktif dalam persatuan dan kesatuan di Malaysia, antaranya; ‘Associate Financial Planner Malaysia (FPAM), Federation of Malaysia Unit Trust Manager (FMUTM), National Association of Malaysian Life Insurance Financial Advisor (NAMLIFA).
Lebih membanggakan En. Raman Yasin ialah, apabila beliau sendiri telah berjaya menghasilkan karya tulisannya bertajuk “JUTAWAN ALAF BARU”. Dimana karya yang dihasilkannya adalah menceritakan tentang pahit manis perjalanan kerjaya yang diceburinya sehinggalah beliau diangkat sebagai ‘Jutawan Alaf Baru’ masa kini serta disegani.

Sepanjang penglibatan beliau selama 18 tahun, beberapa anugerah telah diterima oleh beliau antaranya;
1) 100 Club Award / Million Dollar Club Award / Silver Leader Award / Gold Leader Award / Diamond Leader Award
2) Top Agency Senior Manager (ASM), N.Sembilan – 1996 to 2004
3) Top Agency Senior Manager, Malaysia – 1997
4) Top Agency Builder, Malaysia – 1998
5) 1st Runner Up ASM, Malaysia – 1998 to 2003

Maklumat lanjut http://www.erabumi.com.my/


No comments: